It is very difficult to find a market where life is sold, it seems that it is no longer sold anywhere, and then we cannot expect the vital energy to come to us from others: we should instead look for it right within ourselves, because the market of life at this moment is not there.
(George Gaber)
The market. The place for excellence of popular culture. The place where the tradition or rather the traditions of our regions are still expressed today, in 2022, in total and anarchically wonderful truth. And it is on one of the most interesting, mysterious and fascinating that Perez's gaze has focused in this work: La Fiera di Catania.
"The Catania Fair - Perez tells us - is the oldest of the city's historic markets. Today it is held from Monday to Saturday in the central Piazza Carlo Alberto and in the surrounding streets, but in the past it took place only on Mondays. From this derives the traditional name "a fera 'o luni" (the Monday fair).
The style is strongly Arabic, a mix of colors, moods, scents, elegance, kitsch, which, together with the screams of the sellers, makes it very similar to a party and is for this reason one of the tourist and commercial attractions of Catania.
Today the Fair combines the culture of Catania and that of the many ethnic groups that populate our historic center, many of which find their roots in this tradition".
Perez's shots tell us about this melting-pot scented with carnation and cinnamon, intensely colorful and cacophonous... And they do it with a charming sympaty that is evident to the eyes of us viewers. The canary yellow hair slippers, the head of a doll that emerges bald from a bag full of junk, the intense orange of a veil that wraps the body of a woman leaving only the eyes in view everything tells us in the author's shots of mixture, resilience, warmth and life. We remain at the end of the vision with a comforting feeling of warmth to envelop us!
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È molto difficile trovare un mercato dove si venda la vita, sembra che non la si venda più da nessuna parte, e allora non possiamo aspettarci che l’energia vitale ci arrivi dagli altri: dovremmo invece cercarla proprio dentro di noi, perché il mercato della vita in questo momento non c’è.
(Giorgio Gaber)
Il mercato. Il luogo per eccellenza della cultura popolare. Il luogo in cui la tradizione o meglio le tradizioni delle nostre regioni si esprimono ancora oggi, nel 2022, in totale e anarchicamente meravigliosa verità. Ed è su uno dei più interessanti, misteriosi e affascinanti che lo sguardo di Perez si è soffermato in questo lavoro: La Fiera di Catania.
“La Fiera di Catania - ci racconta Perez - è il più antico dei mercati storici della città. Oggi si tiene dal lunedì al sabato nella centralissima piazza Carlo Alberto e nelle vie limitrofe, ma in passato si svolgeva soltanto il lunedì. Da questo deriverebbe il nome tradizionale “a fera ‘o luni”.
Lo stile è fortemente arabeggiante, un mix di colori, umori, profumi, eleganza, kitsch, che, insieme alle urla dei venditori, lo rende molto simile ad una festa ed è per questo una delle attrattive turistiche e commerciali di Catania.
Oggi la Fiera unisce la cultura catanese e quella delle tante etnie che popolano il nostro centro storico, molte delle quali in questa tradizione ritrovano le proprie radici”.
Gli scatti di Perez ci raccontano di questo melting-pot profumato di garofano e cannella, intensamente colorato e cacofonico… e lo fanno con un’affascinata simpatia che risulta evidente agli occhi di noi spettatori. Le ciabatte di pelo giallo canarino, la testa di una bambola che emerge pelata da una borsa piena di cianfrusaglie, l’intenso arancione di un velo che avvolge il corpo di una donna lasciandole in vista soltanto gli occhi tutto ci racconta negli scatti dell’autore di mescolanza, resilienza, calore e vita. Restiamo alla fine della visione con una confortante sensazione di calore ad avvolgerci!
About the photographer
Sergio Perez was born in Catania in 1967. Graduated in biology, he has always cultivated a passion for reading, travel, cinema and especially for photography. His photographic research is mainly directed towards a narrative that focuses on urban contexts and the people who animate them, capturing invisible moments and micro-stories in the indistinct flow of everyday life. His vision, sunny and ironic, sometimes cynical, is essentially based on the highlighting of traces of the extraordinary in the ordinary.
His works have been exhibited in several solo and group exhibitions as well as published in national and international magazines and volumes. His photographs have received mentions and awards in the international competition areas of the IPA – International Photography Awards – in 2019 and 2020 and the PX3 – Prix de la Photographie – in 2019 and 2020.